W jaki sposób poprawić trawienie?
5 listopada 2021

Problemy z trawieniem – sprawdź, co może Ci pomóc


  1. Problemy z trawieniem – jakie są ich przyczyny?
  2. Problemy z trawieniem – jak im zapobiegać za pomocą zmiany diety?
  3. Problemy z trawieniem a styl życia
  4. Problemy z trawieniem – jak im zapobiegać, zmieniając nawyki żywieniowe?
  5. Zioła i przyprawy na problemy z trawieniem
  6. Preparaty na problemy z trawieniem

Jak postępować, by zapobiec problemom z trawieniem takim jak zgaga, niestrawność, uczucie nadmiernej sytości i przepełnienia w żołądku, zaparcia lub wzdęcia, oraz jak radzić sobie, gdy się pojawią? Odpowiadamy na te pytania i radzimy, jak zadbać o układ pokarmowy za sprawą diety i stylu życia oraz kiedy i po jaki preparat z apteki sięgnąć.

Problemy z trawieniem – jakie są ich przyczyny?

Trawienie to proces złożony, zaczynający się już na etapie gryzienia i żucia pokarmów. Ślina zawiera enzymy trawienne, zaś rozdrobniony pokarm trawi się o wiele łatwiej niż spore kęsy. Do najczęstszych przyczyn problemów z trawieniem zalicza się właśnie jedzenie w pośpiechu, niedokładne przeżuwanie jedzenia, złą dietę oraz brak ruchu. Do problemów z trawieniem przyczynia się także stres oraz niewłaściwe nawyki żywieniowe, takie jak picie napojów gazowanych w trakcie posiłku oraz rozmawianie podczas jedzenia – warto wiedzieć, że postępując w ten sposób, przyczyniamy się do wzdęć i gazów. Na procesy trawienia wpływ mają też stan naszego zdrowia i uwarunkowania genetyczne. Na te czynniki nie mamy wpływu, natomiast na to, co i w jaki sposób jemy, oraz na styl naszego życia – jak najbardzie1.

Problemy z trawieniem – jak im zapobiegać za pomocą zmiany diety?

Ciężkostrawne, tłuste potrawy, zbyt duże porcje jedzone naraz, jedzenie w biegu oraz siedzący tryb życia to spore prawdopodobieństwo problemów ze strony układu pokarmowego.
Najprostszy sposób na ich pozbycie się to zmiana diety, nawyków żywieniowych oraz stylu życia.

Zdrowa dieta polega na stosowaniu zasad opracowanych przez grono specjalistów do spraw żywienia. Należy jeść produkty sprzyjające pracy układu pokarmowego i dostarczające składniki odżywcze niezbędne dla funkcjonowania organizmu, we właściwych proporcjach. Należą do nich warzywa i owoce (zawierają cenne witaminy, sole mineralne i wspomagający pracę układu pokarmowego błonnik), produkty zawierające białko (mięso, rośliny strączkowe, nabiał, jajka), pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, ryby, kiszonki oraz produkty poddane fermentacji mlecznej (kefir, jogurt, maślanka).

Na trawienie niekorzystny wpływ ma jedzenie słodyczy, wysokoprzetworzonych produktów zawierających tłuszcze nasycone oraz picie alkoholu, który obciąża wątrobę. Eliminacja tych czynników pomoże w kłopotach ze strony układu pokarmowego.

Pamiętajmy też, że proces trawienia to także właściwy rytm wypróżniania. Warto jeść produkty sprzyjające jego regularności, czyli zapobiegające zaparciom. Pomocne mogą okazać się świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne2.

Problemy z trawieniem a styl życia

Na pracę układu pokarmowego wpływ ma nie tylko dieta, ale także nasz styl życia oraz to, w jaki sposób radzimy sobie ze stresem.

Aktywność fizyczna jest konieczna dla dobrego samopoczucia i zachowania prawidłowej masy ciała, a także dla właściwego funkcjonowania układu pokarmowego. Ruch pobudza perystaltykę jelit i ułatwia trawienie pokarmów. Oczywiście nie znaczy to, że należy ćwiczyć po obfitym posiłku, ale warto rozważyć spacer.

Nadmierny stres to jeden z głównych czynników mających niekorzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Spowalnia ruchy robaczkowe jelit i sprawia, że jedzenie zalega w przewodzie pokarmowym, lub wręcz przeciwnie – powoduje biegunki. Przyczynia się też do rozwoju wrzodów żołądka i dwunastnicy. Z tego względu zaleca się stosowanie techniki redukcji stresu takich jak relaksacja czy medytacja. Przydatne jest ćwiczenie jogi, można też radzić sobie ze stresem na inne sposoby – ważne, by nie dopuścić do jego nadmiernego nagromadzenia.

Dobrą metodą na stres i jednocześnie sposobem na poradzenie sobie z problemami żołądkowymi są ciepłe okłady na brzuch. Przy wzdęciach i uczuciu pełności można też masować brzuch delikatnymi, okrężnymi ruchami, co może poprawić perystaltykę.

Relaksacyjnie podziała także ciepła kąpiel – pomoże rozluźnić mięśnie. Zaleca się ją zwłaszcza przyszłym mamom w przypadku problemów ze strony układu pokarmowego takich jak zgaga, gazy i wzdęcia3.

Problemy z trawieniem – jak im zapobiegać, zmieniając nawyki żywieniowe?

Trawienie pokarmów zaczyna się już w jamie ustnej, więc należy je dokładnie gryźć i przeżuwać. Rozmowy w trakcie jedzenia to ryzyko połykania zbyt dużych kęsów oraz… powietrza, które gromadzi się w jelitach, powodując wzdęcia. Z tego też względu nie należy pić napojów gazowanych – najlepiej w ogóle, a już na pewno nie do posiłku.

Dla uniknięcia problemów z trawieniem zaleca się jeść mniejsze porcje o stałych porach, najlepiej 4-5 posiłków dziennie2.

Zioła i przyprawy na problemy z trawieniem

Na poprawienie trawienia wpływa zwykła herbata. Dzięki zawartości teiny herbata (zarówno czarna, jak i zielona) pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia pracę układu pokarmowego.

Na lepsze trawienie można też dodać do przygotowywanych dań przyprawy wspierające układ pokarmowy. Należą do nich oregano, kminek, koper włoski, kolendra, pietruszka, imbir, cynamon, cząber, bazylia i tymianek.
Jeśli pojawią się dolegliwości takie jak niestrawność, zgaga, wzdęcia i uczucie przepełnienia, można sięgnąć po herbatki i napary ziołowe poprawiające trawienie. Dobrym antidotum na kłopoty ze strony układu pokarmowego są napary z mięty pieprzowej, rumianku, kopru włoskiego, dziurawca, melisy oraz chmielu. Dla kobiet w ciąży polecany może być rumianek i koper włoski, a także napar z siemienia lnianego, który działa powlekająco i może przyczyniać się do regulacji wypróżniania. Na trawienie można wypróbować ocet jabłkowy, który stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci. Niewielką jego ilość można rozcieńczyć z wodą lub dodać do sałatki, pamiętajmy jednak, że przekonanie o korzystnym dla trawienia działaniu octu bazuje na długoletniej tradycji, nie na dowodach naukowych4.

Preparaty na problemy z trawieniem

Gdy dokucza niestrawność, uczucie nadmiernej sytości i dyskomfort ze strony brzucha, można wspomóc się, stosując preparaty dostępne w aptece, na przykład Ulgix TRAWIENIE PLUS. Ulgix Trawienie Plus na trawienie to preparat o kompleksowym działaniu. Zawiera wyciągi roślinne z karczocha, cytryńca chińskiego, mięty oraz kopru, które wspomagają procesy trawienne5.

Wyciąg z kopru włoskiego redukuje wzdęcia i gazy oraz pomaga w zmniejszeniu uczucia przepełnionego żołądka. Wyciąg z karczocha pobudza wydzielanie soków trawiennych, wspiera procesy trawienia lipidów i reguluje poziom cholesterolu. Przyczynia się też do utrzymania prawidłowej masy ciała. Wyciąg z mięty pieprzowej wspiera pracę żołądka, zaś ekstrakt z cytryńca chińskiego wspomaga funkcjonowanie komórek wątroby, chroniąc ją przed działaniem szkodliwych czynników takich jak niewłaściwa dieta, leki i używki. Ulgix Trawienie Plus przynosi ulgę przy problemach z trawieniem5. Oczywiście nie należy przy tym zapominać o właściwej diecie i zdrowym trybie życia1.

 

 

Przypisy:

1. Nie tylko dieta. Jak zadbać o zdrowie jelit, https://gastroenterologia-praktyczna.pl/a5073/Nie-tylko-dieta—Jak-zadbac-o-zdrowie-jelit.html/m332, data dostępu 14.07.2021
2. Paula Nagel, Dieta Lekkostrawna, https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/dieta-lekkostrawna-3/, data dostępu 13.07.2021.
3. Stres a choroby układu pokarmowego, https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/68171,stres-a-choroby-przewodu-pokarmowego, data dostępu 14.07.2021
4. Wpływ spożywania rozcieńczonego octu jabłkowego na organizm, „mp.pl”, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/77596,wplyw-spozywania-rozcienczonego-octu-jablkowego-na-organizm
5. Ulotka dołączona do opakowania Ulgix Trawienie Plus.


Ulgix Trawienie Plus, kapsułki miękkie. Skład: 1 kapsułka miękka zawiera 120 mg wyciągu z owoców kopru włoskiego, 75 mg wyciągu z karczocha, 40 mg wyciągu z owoców cytryńca chińskiego, 15 mg wyciągu z mięty pieprzowej. Zastosowanie: Ze względu na zawarte składniki produkt polecany jest jako uzupełnienie diety szczególnie dla osób spożywających ciężkostrawne, tłuste i obfite posiłki, spożywających posiłki w pośpiechu i nieregularnie, odczuwających dyskomfort i uczucie pełności po posiłku, kontrolujących masę ciała. Przeciwwskazania: Niedrożność dróg żółciowych. Nadwrażliwość na jakikolwiek składnik preparatu. Producent: PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCJI FARMACEUTYCZNEJ HASCO-LEK S.A. 51-131 Wrocław, ul. Żmigrodzka 242 E.
Suplement diety. Preparat nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety.

 

KUP TERAZ