Jak pozbyć się wzdęć i gazów – sprawdzone sposoby
5 listopada 2021
Problemy z trawieniem – sprawdź, co może Ci pomóc
5 listopada 2021

  1. Co ma wpływ na proces trawienia?
  2. Jak poprawić trawienie – dieta i ruch
  3. Jak poprawić trawienie – dobre nawyki żywieniowe
  4. Jak poprawić trawienie – przyprawy i zioła
  5. Jak poprawić trawienie – redukcja stresu, ciepła kąpiel i gorące okłady
  6. Jak poprawić trawienie, stosując preparaty medyczne?

Problemy z trawieniem mogą mieć różne przyczyny i objawiać się mogą m.in. jako niestrawność, ból brzucha czy zgaga. Stres, jedzenie w pośpiechu, używki takie jak kawa czy alkohol, niewłaściwa dieta i siedzący tryb życia to najczęściej wymieniani winowajcy tego rodzaju dolegliwości. Jak poprawić trawienie i delektować się bez przeszkód ulubionymi potrawami? Podpowiadamy.

Co ma wpływ na proces trawienia?

W procesie trawienia ma udział wiele czynników, a ich harmonijna współpraca ma wpływ na poszczególne etapy i efekt. Na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego wpływa zarówno stan zdrowia i kondycja organizmu, jak i gospodarka hormonalna, poziom składników odżywczych ważnych dla pracy układów wewnętrznych czy mikroflora jelitowa. Bardzo istotna jest dieta oraz nawyki żywieniowe i tryb życia. Jedzenie zbyt dużych porcji, ciężkostrawne potrawy i brak ruchu to czynniki, które w konsekwencji mogą doprowadzić do problemów z trawieniem w postaci bólu żołądka, zgagi, wzdęć, niestrawności i biegunek lub zaparć. Pojawia się dyskomfort i uczucie przepełnienia w brzuchu. Zaburzone trawienie to jednak nie tylko dolegliwości dające o sobie znać po posiłku. Mogą także pojawić się problemy z utrzymaniem właściwej wagi oraz trawieniem tłuszczów objawiające się jako dolegliwości ze strony wątroby1.

Jak poprawić trawienie – dieta i ruch

Jest kilka dobrych i sprawdzonych sposobów na pozbycie się lub przynajmniej zredukowanie kłopotów z trawieniem.

Przede wszystkim warto przyjrzeć się temu, co jemy. Ciężkostrawne, tłuste potrawy obciążają układ pokarmowy, dłużej zalegając w przewodzie pokarmowym. Warto wyeliminować dania smażone, z dużą zawartością tłuszczów zwierzęcych i szkodliwych dla zdrowia nienasyconych tłuszczów typu trans, a także słone i słodkie przekąski oraz alkohol. Dla składu flory bakteryjnej jelit o wiele korzystniejsze jest jedzenie produktów prebiotycznych, a więc kasz, pełnoziarnistego pieczywa, warzyw i owoców. Takie jedzenie odżywia „dobroczynne” bakterie probiotyczne, które wspomagają procesy trawienia. Florę bakteryjną jelit wspiera też jedzenie produktów probiotycznych takich jak kiszone warzywa (kapusta, ogórki) i owoce, kefir, maślanka, zsiadłe mleko i naturalne jogurty. Przy problemach z trawieniem i wypróżnianiem warto też zadbać o ilość spożywanych produktów zawierających błonnik2.

Jak poprawić trawienie – dobre nawyki żywieniowe

Warto też jeść mniejsze porcje, za to częściej. Ułatwia to trawienie i zapobiega problemom w postaci niestrawności czy wzdęć. Dobrym sposobem na uniknięcie problemów z trawieniem jest jedzenie o stałych porach, najlepiej 4-5 posiłków dziennie. Nie należy pić w ich trakcie wody ani innych napojów, a te gazowane najlepiej w ogóle wyeliminować z diety. Na trawienie dobrze podziała natomiast ciepła herbata wypita po posiłku. Teina zawarta w herbacie pobudza wydzielanie soku żołądkowego i pracę układu pokarmowego, ma też działanie przeciwbiegunkowe.

Pamiętajmy także, że proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej. Dokładne gryzienie pokarmu to nie tylko jego rozdrabnianie, ale mieszanie ze śliną, która zawiera enzymy wstępnie trawiące pokarm. Jedzenie w pośpiechu i przełykanie dużych kęsów to gwarantowane problemy ze strony układu pokarmowego1. Dobrze działa picie świeżo wyciskanych soków warzywnych i owocowych.

Lepsze trawienie to także wynik aktywnego stylu życia. Spacery i aktywność fizyczna poprawiają perystaltykę jelit (ruchy robaczkowe ułatwiające przesuwanie się treści pokarmowej) i pracę układu pokarmowego3.

Jak poprawić trawienie – przyprawy i zioła

Na lepsze trawienie warto dodawać do potraw przyprawy znane ze swoich właściwości poprawiających pracę przewodu pokarmowego, a więc na przykład tymianek, bazylię, oregano, kminek, czarny pieprz, kolendrę, cynamon, cząber czy kardamon. Przy problemach z trawieniem sprawdzą się zaś herbatki i napary ziołowe z mięty pieprzowej, rumianku oraz kopru włoskiego. Dobre działanie mają także: melisa, ziele dziurawca i chmiel. Warto pić napary z tych ziół regularnie – poprawiają funkcjonowanie układu pokarmowego i ułatwiają trawienie, regulują też wypróżnianie. Pamiętajmy przy tym, by dokładnie zapoznać się z ulotką lub skonsultować z lekarzem lub farmaceutą – niektóre zioła mają działanie fotouczulające, inne nie są wskazane dla kobiet w ciąży. Na lepsze trawienie i regularne wypróżnienia korzystnie działa także siemię lniane, które zaleca się zwłaszcza przyszłym mamom, często borykającym się z problemami ze strony układu pokarmowego.

Jak poprawić trawienie – redukcja stresu, ciepła kąpiel i gorące okłady

Stres negatywnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Spowalnia procesy zachodzące w przewodzie pokarmowym oraz perystaltykę jelit. Może zmieniać pH soków trawiennych, co przyczynia się do powstawania wrzodów. Powoduje zaparcia lub odwrotnie – biegunki. By tego uniknąć, warto poznać i stosować metody redukcji stresu (samego stresu raczej nie unikniemy, ponieważ jest on nieodłączną częścią życia). Na stres świetnie działa medytacja, ćwiczenie jogi, a także… zwykłe spacery. Szybki marsz dotlenia organizm i stymuluje pracę układu pokarmowego.

Na problemy ze strony układu pokarmowego spowodowane stresem i niewłaściwą dietą można też zastosować gorące okłady na brzuch lub kąpiel. Ciepła woda rozluźni spięte mięśnie i przyniesie ulgę, zmniejszając dolegliwości takie jak wzdęcia czy uczucie przepełnienia. Gorące okłady (termofor) na brzuch będą miały podobne działanie. Ponadto przyczynią się do uczucia zrelaksowania, co pozytywnie wpłynie na pracę układu pokarmowego5.

Jak poprawić trawienie, stosując preparaty medyczne?

Przy problemach z trawieniem można też sięgnąć po produkty na poprawienie pracy układu pokarmowego z apteki. Dobrym wyborem będzie Ulgix TRAWIENIE PLUS. Ulgix Trawienie Plus na trawienie zawiera wyciągi roślinne z karczocha, cytryńca chińskiego, mięty oraz kopru. Mają one korzystny wpływ na procesy trawienia i funkcjonowanie układu pokarmowego (mięta – żołądka, cytryniec chiński – wątroby). Koper włoski wspomaga redukowanie wzdęć i gazów oraz pomaga w zmniejszeniu uczucia pełności. Karczoch wspiera procesy wchłaniania tłuszczów i pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi oraz zachować prawidłową masę ciała. Wyciąg z tej rośliny pobudza także wydzielanie soków trawiennych. Mięta wspomaga pracę żołądka, cytryniec chiński wspiera funkcjonowanie wątroby i chroni ją przed działaniem szkodliwych czynników, takich jak niewłaściwa dieta, używki i leki. Ulgix Trawienie Plus wspiera trawienie w sposób kompleksowy. W razie wątpliwości lub kiedy objawy utrzymują się pomimo stosowania preparatu i właściwej diety, należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą6.

 

 

Przypisy:

1. Paula Nagel, Dieta Lekkostrawna, https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/dieta-lekkostrawna-3/, data dostępu 13.07.2021.
2. Dieta przy zaparciach, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/70640,dieta-przy-zaparciach, data dostępu 14.07.2021
3. Nie tylko dieta. Jak zadbać o zdrowie jelit, https://gastroenterologia-praktyczna.pl/a5073/Nie-tylko-dieta—Jak-zadbac-o-zdrowie-jelit.html/m332, data dostępu 14.07.2021
4. Wpływ spożywania rozcieńczonego octu jabłkowego na organizm, „mp.pl”, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/77596,wplyw-spozywania-rozcienczonego-octu-jablkowego-na-organizm, data dostępu 3.09.2021
5. Stres a choroby układu pokarmowego, https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/68171,stres-a-choroby-przewodu-pokarmowego, data dostępu 14.07.2021
6. Ulotka dołączona do opakowania Ulgix Trawienie Plus.


Ulgix Trawienie Plus, kapsułki miękkie. Skład: 1 kapsułka miękka zawiera 120 mg wyciągu z owoców kopru włoskiego, 75 mg wyciągu z karczocha, 40 mg wyciągu z owoców cytryńca chińskiego, 15 mg wyciągu z mięty pieprzowej. Zastosowanie: Ze względu na zawarte składniki produkt polecany jest jako uzupełnienie diety szczególnie dla osób spożywających ciężkostrawne, tłuste i obfite posiłki, spożywających posiłki w pośpiechu i nieregularnie, odczuwających dyskomfort i uczucie pełności po posiłku, kontrolujących masę ciała. Przeciwwskazania: Niedrożność dróg żółciowych. Nadwrażliwość na jakikolwiek składnik preparatu. Producent: PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCJI FARMACEUTYCZNEJ HASCO-LEK S.A. 51-131 Wrocław, ul. Żmigrodzka 242 E.
Suplement diety. Preparat nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety.

 

KUP TERAZ